Słonko www.naturystyka.friko.pl www.naturystyka.friko.pl
forum pamiętnik •  napisz

Bezpieczne i zdrowe słońce

21-06-2003 Paulina (kitti)
© Serwis Naturystyczny Natura&...
www.integracja.org

Cieszmy sie urlopem i słońcem!Wbrew powszechnej opinii promienie słoneczne mogą być bezpieczne. Wiadomo nie od dziś, że zarówno nadmiar, jak i niedobór promieni słonecznych jest niekorzystny dla naszego organizmu. Nadmiar może osłabiać oczy i włosy, powodować oparzenia skórne, udary, omdlenia. Pamiętajmy o tym, że na plaży prawie 30% promieni słonecznych jest odbijana od wody i piasku, zatem intensywność słońca jest ogromnie duża, nawet w cieniu parasola. Dlatego przebywając na słońcu, powinniśmy chronić skórę kremami z filtrami ochronnymi, głowę kapeluszem czy nakryciem, a oczy dobrymi okularami, kupionymi u optyka!

Najskuteczniejszą ochronę, stosowaną także w cieniu czy w pochmurny dzień, zapewniają kremy z filtrami ograniczającymi działanie promieni UVA i UVB. Pierwsze są bardzo niebezpieczne i powodują starzenie się skóry. Docierają w głąb skóry, uszkadzając kolagen i elastynę, odpowiedzialne za jej elastyczność. Natomiast promienie UVB niszczą naskórek i powodują czerwienienie skóry (poparzenia). Ważnym czynnikiem w skutecznej ochronie jest odpowiedni faktor kremu (numer na opakowaniu). Określa, ile razy dłużej możemy przebywać na słońcu bez poparzenia. Bezpieczne czasy przebywania na słońcu bez ochrony i zalecane faktory dla różnej karnacji, przedstawiamy w tabeli.

Kolor cery i włosów I II III IV
Bezpieczny czas
przebywania na słońcu
bez ochrony kremem

5 minut

10 minut

15 minut

20 minut
Wakacje w Polsce
pierwszy tydzień
drugi tydzień

używaj blokerów
(sun block pow.30)

faktor 20
faktor 15

faktor 10
faktor 8

faktor 8
faktor 6
Morze Śródziemne
pierwszy tydzień
drugi tydzień

używaj blokerów
(sun block pow.30)

faktor 25
faktor 20

faktor 15
faktor 10

faktor 10
faktor 8
I - bardzo jasna, często piegowata karnacja; włosy rude lub jasny blond
II - karnacja kości słoniowej; włosy blond
III - karnacja beżowa, włosy ciemnoblond lub brązowe
IV - śniada karnacja, włowy ciemnobrązowe lub czarne

O dobrej ochronie, powinny pamiętać osoby, które pierwszy raz wystawią swoje ciało na słońce, a ich skóra jest blada jak śnieg; warto pojechać jeszcze przed urlopem na łono natury i stopniowo oswajać skórę ze słońcem? Osoby te w pierwszych dniach powinny stosować kremy o bardzo wysokim faktorze (tzw. blokery), przestrzegać czasu przebywania na słońcu i unikać pobytów na plaży pomiędzy godzinami 11 - 15; wówczas słońce jest najbardziej dokuczliwe. Szczególnie powinniśmy zatroszczyć się o intymne części ciała i pośladki, chroniąc je kremami o najwyższym faktorze. Panie powinny dodatkowo osłaniać brodawki kawałkami materiału lub chusteczki, a na piersi nakładać kremy z substancjami nawilżającymi (skóra na piersiach jest bardzo cienka i szybko traci wilgoć, a biust staje się obwisły). Nie zapominajmy także o odpowiedniej ochronie naszych pociech! Dzieci do 3 lat w ogóle nie powinny się opalać. Na plaży załóżcie dziecku koszulkę, a odsłoniętą skórę smarujcie blokerem.

Jeśli odpowiednio ochroniliśmy się przed słońcem i rozsądnie dawkujemy czas opalania się, stopniowo wydłużamy pobyty na plaży i unikamy południowego słońca, nie grozi nam udar ani czerwona skóra. Możemy w pełni cieszyć się zaletami kąpieli słonecznych. Oto niektóre!

Napoje na upały
W czasie upałów najlepiej gasić pragnienie wodą mineralą albo sokami owocowymi, warzywnymi, które orzeźwią nas, ale też dostarczą niezbędnych witamin i soli mineralnych.

Szklankę soku pomidorowego, 1/2 szklanki soku z selerów i jedną szklankę soku z marchwi łączymy z 1/2 szklanki serwatki lub kwaśnego mleka. Składniki mieszamy i doprawiamy solą. Podajemy schłodzony.

1/2 szklanki maślanki łączymy z 20 dkg świeżych lub mrożonych truskawek. Owoce miksujemy z maślanką, dodajemy cukier i chłodzimy.

2 szklanki zsiadłego mleka, 20 dkg owoców (poziomki, maliny, truskawki). Owoce miażdżymy, łączymi z mlekiem. Całość miksujemy albo ubijamy trzepaczką. Doprawiamy do smaku cukrem. Podajemy schłodzony.

Wypoczywając w słoneczne dni na łonie natury, czujemy jak nasze ciało i organizm odradza się. Po słonecznych wakacjach Pijmy dużo wody lub soków!oprócz wspaniałej opalenizny wrócimy do domu w dobrych humorach, odprężeni i zrelaksowani. Dzieje się tak, ponieważ słońce hamuje produkcję hormonów stresu i adrenaliny, a pobudza szyszynkę regulującą działanie melatoniny oraz produkcję tzw. hormonów szczęścia. Może, zatem warto wrócić do domu z wypoczynku wolniej i takimi drogami, by nie spotkać korków, a w ten sposób przedłużyć dobry humor!?! Będzie bezpieczniej i ciekawiej; można po drodze zwiedzić mniej znane zakątki Polski!

Promienie słoneczne pobudzają w organizmie wytwarzanie witaminy D - odpowiedzialnej m.in. za stan kości, zębów i skóry (jest stosowana np. w leczeniu łuszczycy) - i działają jak wspaniały kosmetyk, który nadaje skórze piękny i zdrowy wygląd. Witamina D wzmacnia również nerwy, napawa nas optymizmem i spokojem. Słońce, dzięki witaminie D, reguluje w naszym organizmie gospodarkę wodno - mineralną, zwiększa się przemiana materii oraz przyswajanie fosforu i wapnia (wzmacnia kości i zęby). Słońce ogrzewając ciało, działa przeciwbólowo, przeciwskurczowo, łagodzi napięcie mięśni gładkich w jamie brzusznej. Uruchamia także w organizmie produkcję substancji niszczącej wirusy i bakterie chorobotwórcze oraz zwiększa produkcję czerwonych krwinek. .

podyskutuj na forum

zobacz też:
Kodeks Prawdziwego Naturysty
Wspaniałe plaże
Dobroczynne morze
Naturyści są wśród nas

strona głównapoczątek stronyredakcja serwisuwspółpraca
Serwisy: Naturyzm i ArtykułyOpowiadania CzytelnikówBusola NaturystówLista Dyskusyjna
Kontakty: ForumLista Dyskusyjna- zapisz sięPamiętnikNapisz

© Wszystkie prawa zastrzeżone
Projekt & Copyright by